marți, 28 iulie 2009

Concurs




Sper că nu derutez pe nimeni, fiindcă lansez chiar un concurs de titluri de best-seller pe care m-am gândit eu să-l scriu și acum m-am hotărât să vadă lumea ce pot eu să scriu. Pentru că la un bestseller importanța titlului e trei sferturi. Așa am auzit. Din surse. Restul, conținutul adică, nu e așa important. Din aceleași surse.

Iată ordinea importanței, studiată, la un best-seller pentru care mă antrenez de mulți ani:


1. titlul, cum am amintit deja în titlu (concurs) deși se referă chiar la concurs. Să prindă și să aprindă ori să încingă spiritele, să aibă priză, să fie ușor de pronunțat, să provoace interes, să atragă atenția, să incite și să stârnească. Să nu se repete, să nu fie folosit de alții, să nu fie protejat de nimeni și să dea lovitura.

2. introducerea. Importantă pentru cei atrași deja de titlu și care vor să vadă cum începe, pe urmă cum se sfârșește și pe urmă cum se continuuă best-sellerul. Pentru introducere poate țin un alt concurs dacă mă mai gândesc. Știu câteva formule de succes deja perimate. Cum e: a fost odată ca niciodată. Sau: cică era un împărat într-o țară îndepărtată... Sau: trăia odată un rege, sau un balaur, sau un vrăjitor. Am citit, cândva, despre un vrăjitor care lovea o masă cu bagheta lui și masa crăpa pe loc. Iar despre un rege am citit că era verde și mergea pe jos într-un loc anume. Iar despre un balaur am auzit că avea mai multe capete decat creiere și, din când în când, împroșca lumea cu foc.

3. personajele. Un best-seller trebuie musai să aibă un personaj care sa pice cu tronc cititorului avizat și cu care cititorul să se identifice pe parcursul best-selerului. Mai mult sau mai puțin. Mai degrabă mai mult. Personaj pozitiv sau negativ, poate că nu contează în ziua de azi. Dacă e pozitiv să facă tot felul de greșeli neprevăzute ori aproape grave iar dacă e negativ, să fie foarte umanizat și plin de intenții bune în teorie. Dacă e pozitiv să nu plictisească, să nu dea sfaturi și să nu fie moralizator. Dacă e negativ să fie milos cu animalele și să nu abdice de la principii. Lucruri dintr-astea.

4. intriga. Fie încâlcită cu jocuri logice și originală, fie simplă dar cu grad mare de complexitate care să te țină cu sufletul la gură. Dar numai pe parcurs.

5. dialogurile. Neapărat. Mai ales că unii citesc exclusiv dialogurile. Să aibe dialoguri peste tot înafară de titlu și numele autorului. Poate să fie și monologuri dar cu liniuță de dialog.

5. stilul: alert, antrenant, cu atmosferă condensată. Dacă e sf atunci să se petreacă la viitor, dacă e din zilele noastre la prezent plus minus, iar dacă e epopee istorică, ori legendă poate să fie și atemporală. Descriile dacă nu cumva lipsesc, mai bine în câteva cuvinte naturale. Limbajul moderat în general, modern, mult sex și anarhie pe alocuri. Cu multe trimiteri culturale și note de subsol în același stil alert.

6. finalul. Grandios, neprevăzut, în coadă de pește și să se termine cu bine. Poate să moară toți înafară de personajul favorit pentru eventala parte a doua.

7. publicitatea. Agresivă!

8. prețul accesibil de masă și să se garanteze banii înapoi cu litere de-o schioapă, iar cu litere marunțele: numai în cazul în care cartea n-a fost deschisă niciodată.


Aștept propuneri pentru titlu (deocamdată). Ofer surprize și procente la schimb

.


18 comentarii:

DoDu spunea...

Cam lung titlul asta, dar intra la concurs, deci prima propunere e a piticului, Eu nu ma vad in blogroll

Filonous spunea...

Mi-ai amintit că Blaga şi-a salvat o carte numai prin titlu, "Eonul dogmatic". Eu zic să scrii un tratat politic, intitulat "Haos în bostănărie" :)

DoDu spunea...

Crezi ca ar atrage cumparatori? Ca eu vreau sa fie cea mai cumparata carte, pentru glorie si bogatie.

Filonous spunea...

Atunci va trebui să inventezi o dietă nouă, că asemenea cărţi aduc bogăţie :)

Filonous spunea...

Btw, dincolo de glume şi de răutăţile mmele, eu şi vizitatorii blogului îţi citim cu plăcere istorioarele. Sunt convins că o să îţi iasă un roman captivant. Să ai vânzări bune, că talentul ţi-l recunosc!

DoDu spunea...

Daca am talent nu vand nimic, de ce am scos totul la concurs?
Totusi, blogul asta e pentru jurnal mai mult, asta cu concursul mi-a venit mie o idee de imbogatire pe spatele cititorilor amatoti de codul lui DaVinci, stii tu la ce ma refer. Dupa ce am titlul, scot introducerea la concurs, pe urma intriga, pe urma mai modific pe ici pe colo, pe urma mai vad eu

Lumi spunea...

Mi-a venit mie o idee de titlu: "Cu pisica la fotograf".
Daca nu iti plac pisicile, poti baga cainele, papagalul, pestele sau broasca testoasa in titlu.
Hai, acum apuca-te de treaba! Bafta!

DoDu spunea...

Multumesc, Lumi. As putea pune nevastuica. Dar pentru concurs cu pisica ramane. Sper ca ai cumpara o carte numai pentru un titlu ca asta.

Unknown spunea...

Acum citeva saptamini am schimbat niste mesaje cu fosti colegi din facultate despre niste teme de schite de le-am avut noi pe vremuri. Unii mai haiosi, dupa ce au recurs la amintiri serioase (gen: sediu de banca, piata agroalimentara, mic pavilion expo in Herastrau, cort de 4 persoane si siloz de cereale), au mai dat-o si pe inventat. Si-asa un amic a scos din buzunar tema: "Casa lui Bula". Asta, carevasazica, i-ar fi antrenat la conceptie pe studentii mei de la interior design din Canada (ce-o fi fost in capu' lu' Fane...) Dar uite, ti-l inminez ca titlu, ar merge fain daca scoti o colectie a povestioarelor de pe blog. Ca oricum, fiind in romaneste, canadianul get-beget le citeste mai incet si deci, tot la piata romaneasca literara s-ar putea sa dai lovitura. Cu imbogatirea, vezi tu.

DoDu spunea...

Ioana, nu cu ce am eu pe blog vreau sa-mi scriu best-seller-ul. Ci, pornind de la un subiect pe care sa mi-l sugereze titlul. Vreau un titlu care sa zguduie piata cartii. In interior o zgudui eu pe urma vad eu cum fac.
Deci am retinut: casa lui Bula :)

Unknown spunea...

haha! las' ca am priceput. da' ce te face sa crezi ca-ti da tie cineva moaca un titlu zguduitor? ca doar cine mai crede in ziua de azi in procente la schimb by just a handshake? mai ales in industria cartii si si-mai-ales in America (ca poate vrei agent de NYC: merge hand-in-hand cu succesul ala "anvizajat") asa ca redacteaza contractul ferm, pune-l pe blog ca appendix de concurs si mai discutam. vezi, am invatat ceva-ceva de cind cu trecerea girlei.

DoDu spunea...

Ai invatat prea mult, Ioana. Eu totusi, raman consecvent planului meu. Fie, pe castigator il trec coautor

Ecaterina spunea...

:) Terapie fara terapeuti (mai ales ca un terapeut costa mult oriunde nu s-ar scumpi nimeni la carte)
Poate cam rasuflat titlu de carte... Statistic, sunt din ce in ce mai multi oameni care solicita terapie si psihologi. Ar fi binevenit in cuprins sa fie tot felul de povesti, povestiri, metafore...

Alte titluri, ca la brainstorming :)

-Cand e razboi, ne razboim...

-Ce cauti?

-Baba de la 7

DoDu spunea...

Asta, ultima, mi-a placut, cu baba. Putin ajustata. Dar intra

DXN spunea...

K-zbor.

Ecaterina spunea...

Cine a castigat concursul? sau se mai asteapta inscrieri?

DoDu spunea...

Ai ghicit, ecaterina, pe unde mai umbli?

Blegoo spunea...

Titlu:

"ALARMĂ SUPT PLAPUMĂ!!!"

(neapărat "supt", nu "sub", fin'că e roman dă acțiune dă realitate alternată, alea - istoric care vaz' ică)

Serios, zic... indiferent dă personaje... dă subiect ori acțiune... dacă nu e cu secs... cazi în beznă!

Caragiale... bunăoară: toate piesele lui dă succesuri... are secs!
Rebreanu... Preda... în fine, Arghezi; toți o băgau cu secsu'!

Deci... navele astrale românești... propulsate de concentrat de mămăligă+fasole (rezervoare separate!) au atins orbita (ce-i aia?) pă la ... circa... 1834.
Mă rog, primele teste.
Cosmodromu' dă la Ploiești... intrigă și iubire... primu' om pă lună... intervenția portavionului românesc "Gogoșaru'" în criza Pireului în 1850... etc, etc, etc.
Hai că nu-i mare scofală...