joi, 2 aprilie 2009

Iahnie de fasole




este o mâncare mai consistentă și mai hrănitoare dar și periculoasă care te dă de gol când te aștepți mai puțin sau când nu te aștepți deloc. Mai degrabă deloc. Nu numai prin sunet, ci mai ales (pe mine) prin mirosul înșelător (puturos rău). Dacă vi se întâmplă, dați vina pe cel de lângă voi.

Ingrediente:
O cană soldățească, sau gamelă de fasole, gamela fiind doar o unitate militară de măsură a fasolei. Fasolea să n-aibă gărgărițe, iar gamela se curăță bine cu nispip înainte, că soldatul e murdar și mizerabil al armatei române. Scoateți din debara două-trei cepuțe (merge și doi cepuloi), umpleți un pahar mic dar plin cu ulei calitativ, faceți rost de doi căței de usturoi, o legatură de pătrunjel mărunt și-un praf de sare.

Preparare:
Așezați fasolea curățată de gărgărițe la fiert, într-o oală ceva mai mare, că se umflă. Nu uitați să adaugați apă, altfel se prinde fasolea de oală și nu se mai umflă deloc. Apa să fie cât de rece, o să explic mai târziu. Dupa ce dă în clocot, luați oala de pe foc și schimbați apa, îndepărtați cu grijă gărgărițelele înecate și opărite. Apa recuperată conține trei sfert din beșini, n-o păstrați. Nu spălați gamela cu ea ca să faceți economie. Puneți din nou fasolea la fiert cu altă apă cât de rece și uitați de ea. Vă aduc eu aminte la momentul potrivit.
Tăiați cepuloaielele în cubulețe cât vârful degetelelor, fără să vă frecați la ochi sau printre picioare, sau și mai grav, în cur. Dacă nu vi s-au bulbucat încă ochii o să vi se bulbuce și pisați și usturoiul cu o furculiță sau cu un pisător special.
Pe alt ochi al aragazului, aranjați o tigaie mai rotundă, lăsați-o la încins apoi turnati uleiul în film. Vărsați ceapa în ulei peste tigaia încinsă și așteptați să se călească. Ceapa este călită când devine aurie. Unii zic că nu, că ceapa trebuie să arate transparentă, deși corect se spune translucidă. Lăsați-o cât vreți numai să nu se carbureze.
Puneți bulionul în gamela rămasă goală și lungiți-l un pic cu apă cât de rece, apoi vărsați amestecul de bulion în tigaie, peste cepuloaielele călite.
Adaugați usturoiul pisat cu pisătorul și pătrunjelul mărunt. Lasați amestecul pe foc, pentru ca ingredientele să-și poată lua gust unelele de la altelele.
Acum reamintiți-vă de fasolea care fierbe, că e momentul potrivit. Turnați peste ea sosul din tigaie. Țineți bine tigaia de coadă. Și mai lasati-o pe foc până scade moderat. După ce scade, se servește rece. Acum ați înțeles de ce am folosit mereu apă cât de rece.

.

11 comentarii:

LiliAna spunea...

:))
daca n-am gamela nu-mi iese iahnia...am inteles!

DoDu spunea...

Am relatii la armata romana, daca te intereseaza una.

Ecaterina spunea...

:) pe mine ma intereseaza gamela.

Lumi spunea...

Ce frumos sună cuvintele vechi româneşti precum fasole, cepuşe, cepuloi, gărgăriţe, beşini, cur, usturoi, în comparaţie cu transparentă, translucidă, consistentă!
Cuvintele vechi au gust, culoare, miros şi ma dau gata! Sunt la fel de bune ca iahnia ta de fasole.

P.S. Îţi mulţumesc de reţetă. Merge şi fără gamelă.

Aimee spunea...

Ai uitat sa precizezi ca daca mananci iahnia la pranz e bine sa nu faci vizite de curtoazie dupa masa. Si nici la interviu de job sa nu mergi.
Si daca o mananci seara, e bine sa doarme fiecare pe unde apuca, dar sa fie in dormitoare separate :)))))

Indelible Bonobo spunea...

Scuze ca-ntrerup concertul feminin de comentarii. Eu as prefera sa folosesc rosiile Roma ca element Yang in loc de cepulisoare.

O mancare care nu te da de gol, e-nrudita si e si mai gustoasa este supa de linte (lentil soup). Vezi c-am pus 3-4 retete pe consumedconsumer.org dar sunt pentru oameni mari. Cu rosii mari. Dar se poate si cu rosii mici, ca oricum le tai marunt.

DoDu spunea...

InBonobo, m-am uitat pe retetele tale, mai exact pe una din ele, pe site-ul mentionat, dar era scrisa intr-o limba, dupa parerea mea, vulgara (nefiind materna). Apelez la engleza cand nu am nici o alta optiune, pana atunci limba materna imi e absolut suficienta.

DoDu spunea...

Aimee,
am uitat sa precizez mai multe cum e morcovul noduros, de exemplu, care se adauga si el fasolei, ori piperul si ardelul. M-am gandit sa las reteta deschisa, am accentuat numai elementul de baza care e apa cat de rece.

Lumi,
atunci citeste, te rog, in loc de iahnie de fasole, iahnie de pasula

Ecaterina,
prea tarziu, tara nu mai accepta decat ostasi profesionisti

ghrayada spunea...

eu cred ca gargaritele se inlatura doar daca se doreste fasole de post

DoDu spunea...

Asa e, gargaritele ii dau fasolei un gust de patina

Anonim spunea...

"Lumi spunea...

Ce frumos sună cuvintele vechi româneşti precum fasole, cepuşe, cepuloi, gărgăriţe, beşini, cur, usturoi, în comparaţie cu transparentă, translucidă, consistentă!
Cuvintele vechi au gust, culoare, miros şi ma dau gata! Sunt la fel de bune ca iahnia ta de fasole."
:))) Cum sa spui tu mai fata ca aceste cuvinte au miros si culoare si te dau gata.Adica cepuloaie,gargarite, cur si besina iti lasa gura apa? :)))