duminică, 19 aprilie 2009

Trântor, sinonime și sufixe


Azi mi-a venit dintr-o dată să caut femininul de la trântor. Nu pentru că mă așteptam să-l găsesc sau pentru că am zăcut toată ziua și n-am făcut nimic, ci pentru că mi s-a arătat. M-am trezit cu gândul ăsta suspect. M-am spălat pe față și când m-am privit în oglindă mi-am zărit gândul în priviri. De visat am visat numai porcării ce nu se pot descrie. Cu femei despuiate și mai știu eu ce făceau. Și culmea că am găsit. Se numește trântoriță. Iată definiția luată din DEX ediția din 98: ”femeie care nu vrea să muncească și trăiește de pe urma muncii altora”. O definiție trasă de păr, pentru că trântorul e masculul albinei, însă trântorița nu e masculul albinei, nici măcar femela albinei. Trântor e doar un epitet atunci când se referă la om, o paralelă sau mai degrabă o comparație cu trântorul albinei despre care aflăm că nu face nimic, adică e leneș. Sau parazit. Și atunci mi-a venit altă idee. Ia să văd eu cine e sinonim cu cine. Deci trântor e sinonim cu leneș si parazit. Însă leneș e sinonim cu indolent și puturos, iar parazit cu inutil și nefolositor. Indolent, la rândul lui e sinonim cu indiferent și bleg, iar puturos cu neplăcut și viciat.

viciat = pestilențial, fetid, stricat, infectat

neplăcut = dezagreabil, supărător, dezgustător, grețos, repungnant, repulsiv

bleg = lălâu, moale, molâu, mototol, băligos, mălăieţ, mămăligos

indiferent = apatic, pasiv, placid, impasibil, surd

Din aproape în aproape toate cuvintele sunt sinonime între ele. Până la urmă. Chiar și cu antonimele. Nu știu ce-i de făcut. Până la urmă apa ajunge băutură alcoolică, ceapa ajunge tocmai aprozar și femela mascul.

Vorbind despre trântori, se pare că nu e suficient să fii masculul unei albine și să asiguri perpetuarea speciei, mai trebuie să și bâzâi din floare-n floare. Că dacă ar bâzâi masculul toată ziua după nectar de unde energie să mai perpetueze specia? Cu matca nu te joci, ea depune sute de mii de ouă, așa că trântorii se îndeletnicesc cu fecundatul de le sar capacele în toate direcțiile.

Ceea ce nu știu cei care au alcătuit dicționarele, trecând peste problema sinonimelor, este că trântorul, pe lângă faptul că asigură continuitatea roiului, ia parte și la treburile casnice, cum e menținerea temperaturii stupului, ventilarea lui și chiar participă la apărarea împotriva invadatorilor, cu toate că nu au ac la cur ca femelele lucrătoare. Chiar așa, ce să caute acul la curul lor?

De ce îi omoară albinele lucrătoare e limpede. Pentru că albinele lucrătoare nu se împerechează, fiind frigide. Hormoni sexuali nu au, aparat de reproducere nu au. Moarte masculilor, că masculii au penis!

Eu propun să se schimbe definiția trântorului, să fie adoptată una care să reflecte realitatea. Trântor: în loc de ”bărbat care nu vrea să muncească” să se înlocuiască cu bărbat care muncește din greu, iar în loc de ”şi trăieşte pe socoteala altora” cu trăiește pe seama virilității lui.

Bineînțeles, cuvântul trântoriță l-aș scoate de tot din dicționar. Pentru că e o anomalie. Scrie că, tot în dicționar, trântorița e făcută dintr-un trântor la care se mai adaugă sufixul iță. Prea de tot. Pe ce planetă trăiesc dicționariștii ăștia? Mâine o să se trezească unul să adauge sufixul uță la bărbat, să iese bărbătuță


.

16 comentarii:

innuenda spunea...

Cum ar veni, propui ca trântor să fie sinonim pentru gigolo!:))))

off topic: Am văzut că ai în dreapta bloguri concetățene și m-am gândit că mai știu eu o doamnă concetățeană, deșteaptă și fostă colegă de facultate, care scrie fain și stă în Canada de câțiva ani.

http://simona.tangoblog.ro/

ghrayada spunea...

eu cred ca n-o sa se schimbe nimic atata timp cat trantorrii nu se organizeaza intr-un sindicat. o greva generala a trantorilor ar da de gandit. nu mai zic ca o eventuala campanie de promovare ar putea schimba perceptia lumii asupra importantei lor.

ma ofer sa fac poze pentru pliante

MB spunea...

Mi se pare si normal sa fie asa la albine, daca unele dintre femei, cu tot cu hormoni si aparat reproducator, sunt mai neprietenoase fata de "trantorii" barbati.

sylvi spunea...

eu cred ca "bărbătiţă" ar suna mai bine decât "bărbătuță" :), dar... cum ai forma si invers: masculinul cuvântului "femeie"? (dacă tot există şi de aceştia (sau "acestea"? of, m-am împotmolit... şi numai tu eşti de vină!)

DoDu spunea...

innuenda, se marcheaza. Insa nu treaba cu gigolo, ci cu adresa.

grayada, nu perceptia lumii trebuie schimbata, ci a celor ce scriu dictionarul, credeam ca am fost clar. Pentru poze ia legatura cu ei, ca daca iau eu iese cu scantei

mihai, nu exista trantorii barbati, am scris chiar asa complicat? Trantor inseamna masculul albinei, asa se numeste el, trantor, ca si cum ai spune coca cola

Sylvi, nu suna bine nici una nici alta, dar daca vrei sa stii care e masculinul femeii ti-l spun: femel

MB spunea...

am inteles, am vrut doar sa fac o analogie intre comportamentul albinei fata de trantor si comportamentul unor femei fata de unii barbati. de aceea am folosit trantorii barbati.
ai scris foarte clar si placut.

sylvi spunea...

acum, serios: eu sunt pentru barbatul masculin si femeia feminina.

dictionarul se refera la un sens obtinut prin extindere, iar tu ai facut din asta literatura.

jane spunea...

ştiam eu că nimic nu-i inutil pe lumea asta

DoDu spunea...

Asa e, trantorii sunt foarte importanti pe lumea asta

George spunea...

Crima e nu cu trintorii, ci cu frigiditatea albinelor lucratoare, cum dibaci inscrii la letopisetz (scuza-mi lipsa de pe...voiam sa zic diacritice).
**
Subiectul suculent merita stors in continuare. Ce zici de doamna furnica (la trup mare, la cap mica), sau de obiceiurile de nunta la cangurii schiopi?

nu brublem spunea...

părerea mea este că academia este cam plină de trântori, ceea ce e cam culmea, pentru că nu suntem tocmai un popor de albinuţe. cam.
şi mai cred că nu înţeleg ceva: adică de ce dom'le trântoriţe? de ce nu trântore? să înţeleg că trântorele sunt toate în floarea vârstei sau în mugurele vârstei şi au fustiţe? (la fustiţe înţeleg de ce se foloseşte diminutiv). şi când ajung în fructul vârstei ce se alege de trântorele astea? scuipă seminţele vârstei?
pot fi de acord cu scoaterea din dex a diminutivului de la forma feminină a trântorului, dar mai cred că, pentru conformitate, ar trebui să apară termenul de "trântoră". este femeIa care munceşte din greu şi îşi câştigă existenţa de pe urma virilităţii altora, care plătesc bani grei s-o trâtorească. păi nu?

LZ spunea...

Nici trantorita nu mai poti sa fii pe lumea asta!

PACO spunea...

Te astept la mine pe blog cu o parere

Unknown spunea...

mda nu stiam toate chestiile astea dar cea mai tare parte a fost cea cu acu la curu trantorului =))

pandhora spunea...

o...da inchinata trantorului :))
asa cum intunericul inseamna absenta luminii,nu ar putea exista harnicie in absenta trantorului :))
simt ca totul este foarte clar pentru mine acum :D

DoDu spunea...

De fapt nu voiam sa fac apologia trantorului, ci doar ma legam de DEX. Dar daca ai iesit cu niste clarificari din toata treaba asta sunt primul care ma bucur.